شیلنگ-ویبره-بتن-و-کاربردهای-آن

آشنایی با شیلنگ ویبره بتن و کاربردهای آن

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

شیلنگ ویبره بتن و کاربرد آن

برای آشنایی با شیلنگ ویبره بتن این مطلب را تا آخر مطالعه کنید. بتن ترکیبی از چهار جزء اساسی آب، سیمان، شن و ماسه (دانه کوچک) و سنگ (سنگ آهنگ) می باشد که از پرکاربردترین و مهمترین مصالح ساختمانی است. از ویژگی اصلی آن می توان در دسترس بودن مواد اولیه و ارزان بودن را نام برد. هنگامی که بتن ریخته می شود، ممکن است صدها یا حتی هزاران حباب هوا ایجاد شود که به طور قابل توجهی آن را تضعیف می کند.

راه حل اصلی جهت از بین بردن این حباب ها لرزش و ارتعاش بتن است که این عمل به وسیله شیلنگ ویبره بتن انجام می گردد به طوری که در هنگام لرزش در بتن کمک به آزادسازی حباب های هوا و آب گیر کرده در لایه های بتن می شود و بدین شکل بتنی یکپارچه خواهیم داشت. اگر این عمل انجام نشود پس از خشک شدن و گیرایش کامل بتن حباب های آب تبخیر شده و حباب های هوا از بین می رود و در نتیجه بتنی همانند اسفنج خواهیم داشت که بسیار ضعیف و در اصطلاح بتن کرمو می شود.

شیلنگهای ویبراتور بتن

شلنگ ویبره در واقع از محصولات ماشین آلات ساختمانی است که بسیار پر کاربرد می باشد. در حقیقت از شیلنگ ویبراتور، برای از بین بردن هوا و آب موجود در بتن استفاده می شود.

شیلنگ های ویبره عموما در سه نوع مختلف موجود می باشند:

شلنگ های ویبره بادی

شیلنگ های ویبراتور مکانیکی

شیلنگ های ویبره برقی

پوکر شیلنگ ویبراتور دارای حرکت دورانی است که آن را می تواند از منبع های متفاوتی برای خود تامین کند. در واقع این حرکت دورانی پوکر شیلنگ ویبراتور می تواند منشا مکانیکی، الکتریکی یا پنوماتیک داشته باشد.

قسمت پوکر در ابتدای شیلنگ ویبراتور قرار دارد و با وارد شدن ارتعاش به این بخش، حباب های موجود درسطح بتن خالی می گردد.

اصل کار این شیلنگ ویبره بتن کمک به دستگاه ویبراتور برای ایجاد لرزشی در بتن یا سایر مواد مصرفی است تا هوا و آبی که میان لایه مواد وجود دارد خارج شود.

 

کاربرد شیلنگ ویبراتور

موثرترين روش تراكم بتن با كارايي متوسط استفاده از لرزاننده يا ويبراتور است، زيرا بتن‌هاي خيلي سفت به فشار و بتن‌هاي شل به لرزش حساس هستند. عمل لرزاننده كاهش دادن اصطكاك داخلي بين سنگدانه‌هاست تا آنها به يكديگر نزديك شده و حبابهاي هوا به سطح برسند. در ابتداي عمل تراكم، سنگدانه‌هاي درشت از لرزاننده دور مي‌شوند، زيرا جرم سنگدانه‌هاي درشت بيشتر از سنگدانه‌هاي ريز است. پس از برخورد سنگدانه‌هاي درشت، ملات شروع به جاري شدن بين سنگدانه‌ها مي‌كند.

ویبره مکانیکی سبب میشود بتون خام مانند آب روان شود و بطور کامل بشکل قالب مربوطه درآید و این عمل باعث میشود هوا و آب داخل بتون از بین رفته و ماحصل بشکل شیره عسلی ظاهر شود که سبب ظاهر خوش نما و مقاومت بیشتر بتون میگردد بطوری که این ترکیب را میتوان با دست نیز جابجا کرد و همچنین سبب فشردگی و تراکم بیشتر و مقاومت در مقابل فرسایش بتون در طول زمان خواهد شد.

پس از جایگذاری بتن، بايد حبابهاي هواي ناخواسته با عمل تراكم حذف و يا كم گردد تا حداكثر چگالي در بتن حاصل شود. مقدار هواي محبوس بستگي به كارايي بتن دارد. بتن با كارايي كم، هواي حبس شده بيشتري دارد، به همين دليل براي بتن با اسلامپ كم، نياز به تراكم بيشتري احساس مي‌شود. وجود حبابهاي هوا باعث كاهش مقاومت بتن، افزايش نفوذپذيري بتن وكاهش مقاومت پيوستگي بين ميلگرد و بتن مي‌شود.

نکاتی برای خرید شیلنگ ویبره

حال که با انواع شیلنگ های ویبراتور و موتور های تولید نیرو برای شیلنگ های ویبراتور آشنا شدید لازم به ذکر است که برای خریدی موفق به چند ویژه گی اصلی در خرید شیلنگ ویبراتور توجه نمائید.

1- جنس و قطر پوسته

2- جنس و قطر فنر و میله داخلی

3- انعطاف پذیری

4- انتخاب قطر و سایز مناسب

5- کوپلینگ

6- اتصالات ابتدا و انتها

7- شیلنگ ویبراتور در هنگام کار نباید صدایی خش خش و گیرکرده گی داشته باشد.

 

شیلنگ ویبراتور دریلی

ویبراتور دریلی از دو بخش شیلنگ ویبره و دریل تشکیل می‌شود. دریل با استفاده از جریان الکتریسیته، انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن فنر موجود در شیلنگ ویبره دریلی را فراهم می‌کند. در مقایسه با سایر ویبراتورهای بنزینی، دیزلی و حتی برقی، این ویبراتور در رتبه نخست راحتی و سهولت قرار دارد. این ویبراتور برخلاف ویبراتور برقی ثابت و ویبراتور برقی گردان، توسط اپراتور قابل حمل است.

ویبراتور دریلی بیشتر به منظور ویبره زدن سقف و ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که این ویبراتور بسیار سبک و قابل حمل است. این ویبراتور در دو مدل با طول شیلنگ‌۲ متر و ۳ متر تولید و روانه بازار شده است.

نکاتی برای استفاده از ویبراتور بتن

1- به طور معمول زمان مناسب برای اعمال لرزش با لرزاننده خرطومی بین 5 تا 15 ثانیه بوده اما مدت زمان دقیق تر بر اساس ظاهر شدن شیره بتن روی سطح بتن ریزی شده و تغییر کردن صدای لرزاننده تعیین می گردد.

نکته: اگر زمان لرزش کم باشد، سنگدانه ها حرکت کرده اما بتن زمان کافی برای جاری شدن و پخش شدن رو ندارد و همین موضوع باعث متخلخل شدن بتن و کاهش مقاومت آن می گردد.

اگر مدت زمان لرزاندن بتن زیاد باشد، شیره بسیار زیادی به سطح بتن آمده که سبب جداشدگی در بتن، ایجاد ترک، کرمو شدن قسمت های زیری و کاهش مقاومت سطحی بتن می گردد.

2- برای از بین بردی حباب های داخل بتن و همچنین جلوگیری از حبس شدن هوا، باید لایه بتن ضخامت کم و نازکی داشته باشد. ولی در هر صورت نباید ضخامت کمتر از 1/5 سانتیمتر بود. همچین حداکثر ضخامت لایه ای که استفاده از ویبراتور شلنگی بر روی آن مقدور است 500 تا 600 میلیمتر است.

3- ویبراتور یا لرزاننده باید در فواصل مساوی و یکنواخت و به صورت عمودی داخل بتن فرو برده شود و از قرار دادن لرزاننده به صورت مایل یا افقی پرهیز شود. فواصل بین مکان هایی که باید قرار گیرد بر اساس شعاع عمل لرزاننده تعیین می شود. همچنین به این نکته دقت شود، شعاع های عمل باید تا چند سانتیمتر یکدیگر را پوشش دهند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

زنبیل خرید