پنوماتیک

سیستم پنوماتیک چیست؟ تفاوت پنوماتیک و هیدرولیک

همه ماشین آلات برای انجام وظایف خود به نوعی از انرژی نیاز دارند. اساس هر دستگاهی به انرژی مکانیکی احتیاج دارد که به معنای تأمین نیروی مورد نیاز یک انسان است. برخی از سیستم ها برای جابجایی اقلام از جریان برق استفاده می کنند. سیستم های هیدرولیکی از مایعات برای تولید انرژی استفاده می کنند.

بعضی از سیستم ها مانند دوچرخه های الکترونیکی که هنگام رکاب زدن لامپ ها را روشن می کنند، نیروها را با هم ترکیب می کنند. شکل دیگری از سیستم ها وجود دارند که با استفاده از جریان هوای فشرده کار می‌کنند که به آنها سیستم پنوماتیک می گویند.

پنوماتیک چیست؟

در پنوماتیک برای ایجاد انرژی، از هوای فشرده استفاده می کند. پنوماتیک از قدرت وزش بادهای محلی برای چرخاندن توربین های ژنراتور استفاده می کند. پنوماتیک ها ذخیره سازی داخلی دارند و به فشار ناشی از قرار دادن هوا در یک فضای بسته متکی هستند.

زمانی را که یک بادکنک را باد می کنید، در نظر بگیرید. شما در حال وارد کردن هوا از ریه ها به یک فضای لاستیکی محصور هستید. بادکنک با نگه داشتن حجم ثابت هوا منبسط می شود. اگر بیش از حد هوا اضافه کنید، بادکنک می ترکد. این زمانی است که فشار داخل بادکنک خیلی زیاد می شود.

اگر اجازه دهید بادکنک پرواز کند، می توانید حرکت آن را با سرعت بالایی مشاهده کنید. در حالی که ما از بادکنک در پنوماتیک استفاده نمی کنیم، شما با چنین نمایشی می توانید قدرت هوای فشرده را در عمل شاهد باشید.

دستگاه پنوماتیک چطور عمل می کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، کمپرسور هوا حجم گاز داخل دستگاه را کاهش می دهد. کاهش حجم باعث افزایش فشار هوا می شود، زیرا تمام مولکول های هوا فشرده شده اند.

برای باز کردن جریان هوا از دریچه پورت استفاده می شود. این باعث می شود که مولکول ها به سمت محرک حرکت کنند که در نتیجه نیرویی ایجاد می کند. فشار بر اساس تعداد دریچه های باز تغییر می کند.

هوای فشرده قبل از استفاده باید بررسی شود. هوا می تواند به ذرات گرد و غبار ، بخار آب یا سایر عناصر خطرناک آلوده شود. این می تواند باعث اصطکاک در داخل قطعات پنوماتیک شود.

سیستم پنوماتیک چیست؟

سیستم های پنوماتیک مورد استفاده در صنعت معمولاً توسط هوای فشرده یا گازهای بی اثر فشرده تغذیه می شوند. یک کمپرسور واقع در مرکز و با انرژی الکتریکی، سیلندرها، موتورهای هوا، محرک های بادی و سایر دستگاه های پنوماتیک را تأمین می کند. سیستم پنوماتیک که از طریق شیرهای برقی دستی یا اتوماتیک کنترل می شود، هنگامی انتخاب می شود که جایگزین بهتر، انعطاف پذیرتر یا ایمن تر به جای موتورهای الکتریکی و محرک های هیدرولیکی را فراهم می کند. پنوماتیک همچنین در دندانپزشکی ، ساخت و ساز ، معدن و سایر موارد کاربرد دارد.

سیستم پنوماتیک سیستمی است که از هوای فشرده برای انجام کار استفاده می کند. این سیستم ها هوا را گرفته، آن را به دور مدار انتقال داده و با انرژی تولید شده وظایف تعیین شده را انجام می دهند. سیستم های پنوماتیک هم در ماشین های دستی و اتوماتیک و هم در صنعت ساخت و ساز یا معدن کاربرد دارد. به طور خلاصه سیستم های پنوماتیک کاربرد زیادی دارند.

سیستم های پنوماتیک را می توانید در سیستم های صنعتی پیدا کنید. دریل های دندانپزشکی هنگام معاینه و تمیزکاری از نیروهای پنوماتیک استفاده می کنند. هم چنین اعضای لوله و پیانوها، از هوای فشرده شده برای تولید موسیقی استفاده می کنند. به لطف به روزرسانی های فن آوری، شما همچنین می توانید از پنوماتیک در رباتیک استفاده کنید که ممکن است شگفتی هایی برای اتوماسیون و سیستم ایجاد کند.

کاربرد سیستم پنوماتیک

سیستم های پنوماتیک در تاسیسات ثابت مانند کارخانه ها از هوای فشرده استفاده می کنند زیرا با فشرده سازی هوای جوی می توان منبع پایدار ایجاد کرد. هوا معمولاً رطوبت را از بین می برد و مقدار کمی روغن به کمپرسور اضافه می شود تا از خوردگی و روغن کاری اجزای مکانیکی جلوگیری کند.

کاربران بادی پنوماتیک لازم نیست نگران نشت سمی باشند، زیرا گاز معمولاً فقط هوا است.

ابزارهای پنوماتیک قابل حمل مانند کپسول خاموش کننده آتش غالباً توسط دی اکسید کربن فشرده تغذیه می شوند، تغییر فاز بین مایع و گاز امکان بدست آوردن حجم بیشتری از گاز فشرده را فراهم می کند. در صورت تخلیه نامناسب دی اکسید کربن با خطر انجماد روبرو هستید.

اجزای سیستم پنوماتیک کدام اند؟

پنوماتیک چیست

اجزای سیستم پنوماتیک از قطعات مختلفی تولید می شود. ما در تهرانی مارکت انواع شیلنگ و اتصالات پنوماتیک مورد نیاز شما را در اندازه ها و مدل های مختلف می فروشیم.

اول به کمپرسور هوا نیاز دارید. این دستگاه با كاهش حجم هوا و ذخیره آن در یك فضای بسته، هوا را از اطراف خود گرفته و در داخل دستگاه ذخیره می كند. جاروبرقی ها یکی از نمونه های کمپرسور هوا هستند، زیرا آنها ذرات را به طور یکسان جذب می کنند.

دوم، شما باید سیلندر هوا داشته باشید. سیلندرهای هوا دستگاه هایی هستند که با دریافت سیگنال انرژی، حرکت می کنند و نیروی موتور را تأمین می کند. اغلب به صورت خطی حرکت می کنند. اگر یک سیلندر آسیب ببیند، قطعاً به تعویض نیاز دارد تا چرخش خطرناکی نداشته باشد و به بقیه دستگاه آسیب برساند.

سوم، شما به محرک یا فعال کننده نیاز دارید. محرک با دریافت سیگنال از انفجار انرژی، دریچه ها را در سیستم پنوماتیک باز و بسته می کند. این حرکت انرژی مکانیکی است که از سیگنال پنوماتیک تبدیل می شود. شما به محرک هایی نیاز دارید که بتوانند در انتقال نیرو کمک کنند.

چهارم، شما به موتور احتیاج دارید. موتور نیروگاه اصلی دستگاه است که هنگام حرکت سیلندرها کار خواهد کرد. موتورهای پنوماتیک، بسته به ابزاری که در آن استفاده می شود، در هر شکل و اندازه ای ارائه می شوند.

پنجم، شما باید شیلنگ پنوماتیک و اتصالات لازم را تهیه کنید. هوای فشرده با استفاده از این اجزا به مکان مورد نظر انتقال داده می شود.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع شیلنگ پلی اورتان، شیلنگ پلی آمید و شیلنگ پلی اتیلن وارد شوید.

تفاوت سیستم پنوماتیک با سیستم هیدرولیک و الکتریکی

ماده اصلی عمل کننده

اصلی ترین تفاوت پنوماتیک و هیدرولیک در سیالی است که برای آنها استفاده می شود. در پنوماتیک از یک گاز قابل فشرده سازی مانند هوا یا یک گاز خالص مناسب استفاده می شود؛ در حالی که هیدرولیک از یک مایع نسبتاً غیرقابل تراکم مانند روغن استفاده می کند.

محدوده فشار کاری

بیشتر کاربردهای پنوماتیک صنعتی از فشارهایی در حدود 80 تا 100 پوند بر اینچ مربع (550 تا 690 کیلو پاسکال) استفاده می کنند. سیستم های هیدرولیک معمولاً از 1000 تا 5000 psi (6.9 تا 34.5 MPa) استفاده می کنند.

کاربرد در صنایع تمیز و عاری از آلودگی

یکی از مزایای سیستم های پنوماتیک این است که هوای استفاده شده در آنها معمولاً خطرناک نیست. برای ماشین های الکتریکی، نگرانی اصلی این است که آتش سوزی های الکتریکی در محیط رخ دهد، به ویژه اگر آنها با مواد قابل اشتعال مانند بنزین یا گازوئیل کار می کنند.

پنوماتیک از آنجا که فقط از هوا استفاده می کند، احتمال آتش سوزی های الکتریکی را کاهش می دهد. گازهای مورد استفاده معمولاً هوای اطراف ما هستند که عمدتا از اکسیژن و ازت تشکیل شده است. اگر منبع دیگری می خواهید، می توان از نیتروژن خالص استفاده کرد، اما به ندرت از آن استفاده می شود، زیرا مجبور به استخراج نیتروژن است.

علاوه بر این، اگر هوای مورد استفاده در سیستم، نشت کند، سیستم های پنوماتیک خطر کمتری دارند. بعید است از هیدروژن بسیار قابل اشتعال یا هلیوم استفاده کنید که دچار کمبود جهانی است. اگر در سیستم خود نشتی دارید، تنها نگرانی از دست دادن فشار هوای فشرده است. پس از آن شما باید نشت را تعمیر و محکم کنید تا دستگاه بتواند وظایف خود را از سر بگیرد.

طول عمر سیستم

مزیت دیگر این است که ماندگاری بالاتری دارند و در طولانی مدت به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. به دلیل استفاده نکردن از الکتریسیته یا مایعات هیدرولیکی، سیستم های پنوماتیک کمتر آسیب می بینند و می توانند مدت زمان بیشتری کار کنند.

سیستم های پنوماتیک بسیار متنوع هستند. مهندسان در حال کار بر روی استفاده از هوای فشرده برای کارکردن اتومبیل ها هستند که می تواند وابستگی ما را به سوخت های فسیلی کاهش دهد.

مزایای پنوماتیک

سادگی در طراحی و کنترل – ماشین آلات به راحتی با استفاده از سیلندرهای استاندارد و سایر اجزا طراحی می شوند و از طریق کنترل خاموش و روشن ساده کار می کنند.

قابلیت اطمینان – سیستم های پنوماتیک عموماً عمر طولانی دارند و به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند. از آنجا که گاز فشرده است، تجهیزات کمتر در معرض ضربه و شوک قرار می گیرند. گاز، نیروی بیش از حد را جذب می کند، در حالی که مایع موجود در هیدرولیک مستقیماً نیرو را منتقل می کند. گاز فشرده را می توان ذخیره کرد، بنابراین اگر برق از بین برود، ماشین ها هنوز برای مدتی کار می کنند.

ایمنی – در مقایسه با روغن هیدرولیک احتمال آتش سوزی بسیار کم است. ماشین های جدید معمولاً تا حد معینی از خطر اضافه بار برخوردار هستند.

مزایای هیدرولیک

در سیستم های هیدرولیک مایع هیچ یک از انرژی تأمین شده را جذب نمی کند.

به دلیل عدم تراکم پذیری، قابلیت جابجایی بارهای بسیار بالاتر و تأمین نیروهای بسیار بالاتر را دارد.

مایع کار هیدرولیک اساساً قابل تراکم نیست و منجر به حداقل عملکرد فنر می شود. هنگامی که جریان سیال هیدرولیک متوقف می شود، کوچکترین حرکت بار، فشار بر بار را آزاد می کند. نیازی به “تخلیه” هوای تحت فشار نیست تا فشار وارد شده به بار را آزاد کند.

برق بیشتری از پنوماتیک تهیه کنید. همچنین می تواند اهداف مختلفی مانند روانکاری، خنک سازی و انتقال نیرو را همزمان انجام دهد.

برای مشاهده شیلنگ هیدرولیک کلیک کنید.

فروشگاه تهرانی مارکت

فروشگاه تهرانی مارکت در راستای ارائه خدمات با کیفیت در زمینه فروش انواع شیلنگ سیلیکونی، شیلنگ های هیدرولیک، شیلنگ های آبیاری، انواع اتصالات و شیلنگ پنوماتیک و کانال های فلکسیبل فعالیت می‌کند. تهرانی مارکت یکی از معتبرترین فروشگاه های محصولات پنوماتیک است که محصولات خود را با تضمین کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. محصولات این فروشگاه از مواد اولیه درجه یک تولید شده است. از آنجا که بازار دارای نوسانات زیادی است، برای اطلاع از قیمت محصولات پنوماتیک با مشاورین تهرانی مارکت تماس بگیرید تا بتوانید خرید تضمین شده با مناسب ترین قیمت داشته باشید. فروشگاه تهرانی مارکت تا اکنون با ارائه قیمت های منصفانه توانسته است، سهم زیادی از خرید اینترنتی محصولات پنوماتیک را به خود اختصاص دهد. با فروشگاه تهرانی مارکت در هر منطقه از کشور، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید تا با پست پیشتاز و سریع برای شما ارسال شود.

02133918749

02133918748

09124484734

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *