نحوه-نصب-کانال-های-فلکسیبل

راهنمای جامع نصب کانال فلکسیبل

نصب کانال های فلکسیبل ارزان، سریع و آسان است. برای مکان هایی که فضای کمی وجود دارد و امکان استفاده از کانال های فلزی ثابت وجود ندارد، نصب کانال فلکسیبل از محبوبیت بالایی برخوردار است. در صورتی که به درستی کانال کشی نکنید، کارایی کانال کاهش یافته و برای شما هزینه های بیشتری دربر خواهد داشت. شما می‌توانید با تهیه وسایل مورد نیاز و دنبال کردن مراحل نصب و اتصال کانال فلکسیبل، در زمانی کوتاه اقدام به نصب کنید.

کانالهای انعطاف پذیر می توانند با کاهش تعداد اتصالات در هنگام اجرا و از بین بردن نیاز به آرنج و جابجایی، سرعت نصب را افزایش دهند. همچنین این کانال ها با اتصالات بیضی و گرد مطابقت دارند. اما اگر در هنگام نصب دقت نشود، خصوصیات فیزیکی کانالهای فلکسیبل که مزایایی ایجاد می کنند نیز منشأ مشکلات احتمالی هستند. اولین قدم اطمینان از برقراری ارتباط موثر بین همه طرف های درگیر است. شما می‌توانید از افراد متخصص این حوزه استفاده کنید و یا با مشاورین ما در تماس باشید.

مراحل نصب و اتصال کانال فلکسیبل

ابتدا باید وسایل مورد نیاز را تهیه و در دسترس قرار دهید. از مهمترین و ضروری ترین وسایل مورد نیاز برای نصب کانال فلکسیبل می توان به پیچ گوشتی، انبردستی، بست کمربندی پلاستیکی، چسب ماستیک، کاردک، چاقوی مخصوص، سیم چین، چسب داکت و دستکش اشاره کرد.

نحوه نصب کانال های فلکسیبل
  1. در مرحله اول باید سعی کنید به طور دقیق فاصله بین پلنیوم باکس و خروجی کانال فلکسیبل را اندازه بگیرید. سپس کانال را به طول مورد نظر با چاقو و سیم چین برش دهید.
  2. لایه داخلی کانال را حدود 8 تا 12 اینج به سمت بیرون بکشید. برای این کار باید لایه خارجی و عایق کانال را به عقب بکشید.
  3. یک لایه نازک از چسب ماستیک را روی پلنیوم باکس بکشید. لایه داخلی کانال فلکسی را روی پلنیوم بلغزانید و روی چسب ماستیک قرار دهید. لایه داخلی را فشار دهید تا حداقل 1 یا 2 اینچ از پلنیوم باکس را بپوشاند.
  4. از بست فلزی برای محکم کردن لایه داخلی با پلنیوم باکس استفاده کنید و آن را با پیچ گوشتی محکم کنید. کمربند کابل پلاستیکی را روی نوار چسب قرار دهید و کابل را با یک انبردست محکم زیپ کنید.
  5. لایه بیرونی یا عایق را که از روی لایه داخلی جمع کردید، باز کنید تا پلنیوم را کاملاً بپوشاند. سپس از جسب داکت استفاده کنید و تقریباً یک اینچ از لبه عایق را روی پلنوم باکس چسب بزنید.
  6. انتهای دیگر وصل نشده کانال را به سمت محل خروجی بکشید. برای جلوگیری از از بین رفتن اصطکاک ، مجرا را مانند آکاردئون کاملاً کشیده تا از خم یا آویزان شدن آن جلوگیری کنید. اگر کانال به طور افقی بیشتر از یک متر فاصله دارد، کانال را با سیم یا کابل پلاستیکی آویزان از تیر پشتیبانی کنید تا کانال آویزان نشود. اگر کانال را به صورت عمودی به دیواره آویزان کرده اید، هر دو متر را با نوارهای نگهدارنده فلزی یا پلاستیکی که به دیوار محکم شده اند، پشتیبانی کنید.
  7. در صورت لزوم می‌توانید طول اضافی کانال را قطع کنید و انتهای کانال را به روش گفته شده، وصل کنید.

موارد مهمی که در نصب کانال فلکسیبل باید بدانید

1. کانال ها را با چسب ماستیک ببندید

تمام کانال ها باید با استفاده از مونتاژ مجرای دارای درجه UL-181محکم شوند و کانال های فلکسیبل باید با بست، در همه اتصالات در محل خود نگه داشته شوند. در حالت ایده آل تمام مجاری باید در فضای مطبوع واقع شوند. باید از عایق بندی برای جلوگیری و از دست دادن حرارت یا افزایش هوای محیط استفاده شود. تمام کانال ها چه سفت و سخت و چه انعطاف پذیر، باید با ماستیک مجرای دارای درجه UL-181 بسته شوند.

نصب کانال فلکسیبل

2. فقط از آنچه لازم دارید استفاده کنید

اصطکاک دشمن جریان هوا است. بریدن یک کانال فلکسیبل که چند فوت بیشتر از اندازه مورد نیاز برای رسیدن از نقطه A به نقطه B باشد، آسان است [2A]. این امر باعث ایجاد لقی در مجرا می شود که به دو دلیل جریان هوا را کاهش می دهد. اول به دلیل اینکه هوا باید مسافت بیشتری را طی کند و در معرض بیشتر سطح داخلی مجرا قرار می گیرد. دوم به دلیل اینکه کشش محکم نیست، دنده های سیم در مجرا اصطکاک بیشتری نسبت به حد معمول در کل طول کانال ایجاد می کنند.

میزان خمش در نصب کانال فلکسیبل

برای حفظ جریان شدید هوا، در مرحله طراحی برای اجرای کوتاه و مستقیم برنامه ریزی کنید. به طرح قاب بندی توجه ویژه ای داشته باشید و در صورت امکان، مجاری را از طریق خرپاها عبور دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که تمام کانال ها، صرف نظر از طول، بین اتصالات محکم کشیده شده اند.

کانال کشی درست در نصب کانال فلکسیبل

از خمیدگی های تیز که جریان هوا را به شدت کاهش می دهد و از شل شدن جلوگیری کنید. مجاری که محکم کشیده نشده اند و یا دارای خمیدگی های تیز هستند، می توانند طول معادل مجرا را که توسط چند ضرب انجام می شود افزایش دهند.

3. مراقب باشید کانال فلکسیبل گره نخورد

جریان هوا در کانال با هر طولی می تواند در اثر چرخش های تند یا حتی گره خوردن به خطر بیفتد. هر چرخش، انقباض یا فشرده سازی در مجرای جریان باعث کاهش جریان هوا می شود.

متأسفانه در بسیاری از مجموعه ها، برنامه ریزی ضعیف در چارچوب بندی و عدم هماهنگی بین زیرمجموعه ها منجر به همه نوع خمیدگی ها و پیچیدگی ها می شود ، که بعضی از آنها جریان هوا را کاملاً متوقف می کنند .

کانال کشی پیچیده در نصب کانال فلکسیبل
کانال کشی در نصب کانال فلکسیبل

پس از نصب سقف کاذب، یافتن این مشکلات غیرممکن است، بنابراین قبل از شروع کار نصب سقف کاذب، کانال های فلکسیبل را به دقت بررسی کنید. در جایی که نمی توان از خم شدن جلوگیری کرد، اطمینان حاصل کنید که شعاع هر پیچ، حداقل همان اندازه قطر مجرا باشد. به عنوان مثال، خط میانی خمشی در مجرای قطر 8 اینچ باید از منحنی با شعاع حداقل 8 اینچ پیروی کند. یک روش آسان برای اطمینان از مطابقت استاندارد خم ها با استفاده از آرنج های فلزی در این مکانهای مهم است.

میزان خمش در نصب کانال فلکسیبل

عدم هماهنگی در بین زیرمجموعه ها می تواند منجر به خمیدگی و پیچ خوردگی شود. برای جلوگیری از نیاز به عیب یابی پرهزینه در پشت دیوارها و سقف های به پایان رسیده، قبل از نصب آنها، به دقت بررسی کنید تا از خمیدگی های تیز و یا پیچ خوردگی های پشت قاب پنهان نماند.

4. از کانال ها پشتیبانی کنید

بدون پشتیبانی مناسب، کانالها می توانند افتادگی یا گودی ایجاد کنند که جریان هوا را کاهش می دهد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، از زین ها یا بندها برای پشتیبانی در فواصل منظم استفاده کنید. دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. در اینجا لیستی از بهترین روش ها برای پشتیبانی از کانال ها وجود دارد:

  • فاصله هر پشتیبان حدود یک متر باشد.
  • عرض پشتیبانی باید حداقل نیم متر باشد.
  • در مجاری افقی طولانی با خمیدگی های تیز، از تکیه گاه های اضافی قبل و بعد از خمش ها استفاده کنید.
  • اجازه ندهید که کانالها بیش از ½ اینچ در هر فوت بین تکیه گاه ها آویزان شوند. حداکثر افتادگی نباید بیش از 2½ اینچ باشد [4E].
  • تسمه های پشتیبانی نباید لایه داخلی را فشرده یا جریان هوا را منقبض کنند.
  • پشتیبانی نباید عایق را محدود کند زیرا این امر باعث ایجاد لکه های سرد و تراکم می شود که می تواند منجر به رشد کپک شود.
پشتیبانی نادرست در نصب کانال فلکسیبل
پشتیبانی در نصب کانال فلکسیبل

تعداد بسیار کم پشتیبانی، می تواند باعث ایجاد گره [4A] شود. راه حل ایجاد خم شدن تدریجی با استفاده از ساپورت ها در فواصل مکرر است [4B]. مواد پشتیبان باید به اندازه کافی گسترده باشد تا از فشرده سازی مجرا جلوگیری شود.

پشتیبانی درست در نصب کانال فلکسیبل
پشتیبانی درست درنصب کانال فلکسیبل

یک قاعده کلی خوب این است که حداقل از هر یک متر یا بیشتر در هنگام استفاده از کانال فلکسیبل با قطر بزرگ [4C] ، حتی در مواردی که کانالها به طور جزئی توسط قاب پشتیبانی می شوند، یک پشتیبانی از کانال را تأمین کنید. در حالت ایده آل ، مجاری نباید بیش از ½ اینچ در فوت بین تکیه گاه ها آویزان شوند و حداکثر افتادگی نباید بیش از 2½ اینچ باشد.  [4E] منبع

سخن آخر

انواع مختلفی از کانال های فلکسیبل تولید شده است. از کانال های فلکسیبل ساده تا کانال های فلکسیبل عایق دار، همه آنها دارای ویژگی های منحصربفرد خود هستند. فروشگاه تهرانی مارکت انواع کانال فلکسیبل از جمله کانال فلکسیبل آلومینیومی، کانال فلکسیبل کومبی، کانال فلکسیبل برزنتی، کانال فلکسیبل الاستومری، کانال فلکسیبل پلی استر، کانال فلکسیبل پی وی سی را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. مشاورین ما پاسخگوی سوالات شما هستند؛ با ما تماس بگیرید.

02133918749

02133918748

09124484734

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *