سیلیکون-چیست

سیلیکون چیست و کاربردهای آن در صنعت

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]امروزه استفاده از سیلیکون در بسیاری از صنایع دیده می شود. این ماده به خاطر ویژگی های منحصربفردی که دارد، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. در این مقاله در مورد هرآنچه در مورد سیلیکون باید بدانید، آمده است. با ما همراه باشید.

سیلیکون چیست؟

درپاسخ به این سوال که سیلیکون چیست و اینکه برای شناخت سیلیکون چه چیزهایی را باید بدانیم، سیلیکون ها یکی از پرکاربردترین مواد برای تشکیل پلیمرها هستند. در دماهای بالا و پایین خواص بسیار جالبی از سیلیکون مشاهده می شود. در شرایط جوی مانند رطوبت و نور ، مقاومت خوبی دارند و تا دمای 260 تا 315 درجه سانتی‌گراد خاصیت لاستیکی خود را حفظ می‌کنند. از سیلیکون ها در ترکیب رنگ ها، صنعت لاستیک و روغن های صنعتی به طور گسترده استفاده می‌شود.

سیلیکون معمولاً مقاوم به گرما بوده و به صورت مایع یا لاستیکی مانند موجود می باشند که برای کاربردهایی از قبیل درزگیر و آب‌بند، چسب، روانکار، لوازم پخت‌وپز و هم‌چنین عایق حرارتی و الکتریکی استفاده می شوند. انواع پرکاربرد آن شامل روغن سیلیکون، گریس سیلیکون، لاستیک سیلیکون، رزین سیلیکون و درزبند سیلیکون می باشد.

سیلیکون چیست؟ ماده اولیه سیلیکون

کاشف سیلیکون کیست؟

فردریک کیپینگ کاشف سیلیکون است. زمانی که می‌خواست پلاستیک تولید کند، به جای استفاده از ترکیبان کربن، از زنجیره سیلیسیم استفاده کرد که به صورت اتفاقی خانواده سیلیکون‌ها را کشف کرد. سیلیکون به صورت جامد یا مایع وجود دارد که در مقابل حرارت و بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است. منبع

پلیمرهای سیلیکون چیست؟

  1. سیلان/Silanes

سیلان ها از سری همولوگ هیدریدهای سیلیکون تشکیل شده اند و عوامل کاهنده آنها بسیار قوی هستند. آنها خیلی راحت آتش می گیرند و هنگام قرار گرفتن در معرض هوا بسیار واکنش پذیر هستند. هم چنین در دمای اتاق نیز پایدار نیستند.

  1. سیلیسیدها/Silicides

سیلیسیدها ساختاری شبیه به کاربیدها و بوریدها دارند، بنابراین گرمای تشکیل معمولاً مشابه کاربیدها و بوریدهای عناصر مشابه است.

  1. سیلیس/Silica

این مواد به دی اکسید سیلیسیم نیز معروف هستند و ترکیبات اصلی آن گرانیت و ماسه سنگ است.

  1. هالید/Halides

کاربیدهای سیلیکون و سیلیکون با هالوژنهای پایدار تشکیل تتراهالیدهای سیلیکون می دهند. این تتراهالیدهای سیلیکون برخلاف تتراهالیدهای کربن به راحتی در آب هیدرولیز می شوند.

  1. مواد معدنی سیلیکات/Silicate Minerals

حدود 95٪ سنگهای زمین از مواد معدنی سیلیکات تشکیل شده است. اگر جرم در نظر گرفته شود ، حدود 28٪ از پوسته زمین از سیلیسیم تشکیل شده است.

  1. اسیدهای سیلیسیک/Silicic Acids

افزایش غلظت آب منجر به تشکیل ژل های سیلیس هیدراته می شود. بیشتر اسیدهای سیلیس در محلول های آبی وجود دارند.

موارد استفاده از سیلیکون چیست؟

در تولید انواع مختلف شیلنگ سیلیکونی از قبیل شیلنگ سیلیکونی دارویی، شیلنگ سیلیکونی غذایی  و شیلنگ سیلیکونی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این عنصر سازنده اصلی در سرامیک و آجر است.

به عنوان یک نیمه هادی، این عنصر برای ساخت ترانزیستور مورد استفاده قرار می گیرد.

سیلیکون به طور گسترده ای در تراشه های رایانه ای و سلول های خورشیدی استفاده می شود.

از سیلیکون در تولید آجرهای حریق استفاده می شود.

چندین سیستم ضد آب از سیلیکون ها استفاده می کنند.

سیلیسیم در بسیاری از عوامل آزادسازی قالب و ترکیبات قالب سازی استفاده می شود.

محصولات مبتنی بر سیلیکون شامل مجموعه ای متنوع از کاربردها در صنعت تولید است.

از مواد مبتنی بر سیلیکون نیز برای بهبود ظاهر، انتقال انرژی و کمک به بازسازی استفاده می شود.

کاربرد صنعتی سیلیکون چیست؟

سیلیکون کاربردهای صنعتی گسترده ای دارد. لاستیک سیلیکون به طور موثری در رایانه ها و وسایل الکترونیکی، اتومبیل، منسوجات، محصولات بهداشتی، ساختمانی و معماری و محصولات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. مواد بی شماری که روزانه با آنها در تماس هستیم، از جمله حتی نرم کننده مو به پلیمرهای سیلیکونی یا پایه سیلیکونی وابسته است. از لاستیک سیلیکون به دلیل خاصیت عایق بندی استثنایی، به ویژه در صنعت برق برای پوشش دادن و محافظت از سیم ها استفاده می شود.

در کاربردهایی که یک محصول باید به محصول دیگر بچسبد، سیلیکون می تواند اتصال بین مواد را امکان پذیر کند. از طرف دیگر در کاربردهایی که لازم است یک پوشش و یک لایه چسب از یکدیگر، مستقل باقی بمانند، می توان سیلیکون را طوری تنظیم کرد که از چسبندگی جلوگیری کند و هر لایه را جدا نگه دارد.

کاربردهای محصولات مبتنی بر سیلیکون چیست؟

کامپیوتر و الکترونیک

صفحات مدار در رایانه ها، تلفن های همراه، دستگاه های پخش VCR و DVD همه برای محافظت و عایق بندی به مواد مبتنی بر سیلیکون مانند پلی کریستالی بسیار خالص وابسته اند. لاستیک سیلیکون یک جز اساسی در تأمین عایق مناسب برای سیم کشی رایانه ای و فنی است. در زمینه پزشکی محصولات سیلیکونی در ترکیب لوله های دیالیز، ضربان ساز و سرنگ سوزن روان کننده بسیار مهم هستند.

منسوجات و محصولات خانگی

وقتی نوبت به پارچه می رسد، سیلیکون می تواند بافت را تغییر داده و همچنین ماده ای را ضد آب کند. محافظت از لباس در برابر جمع شدن، لکه ها و چین و چروک ها نیز تا حدی به دلیل مواد مبتنی بر سیلیکون است. حتی مواد شوینده، نرم کننده های پارچه و حلال ها برای بهبود قابلیت های آنها به سیلیکون وابسته اند. محصولات شخصی مانند دئودورانت، ضد تعریق، مواد آرایشی و مرطوب کننده ها از سیلیکون به دست می آیند.

اتومبیل و معماری

سیلیکون نه تنها از ظرافت مواد مانند لباس محافظت می کند، بلکه وظیفه محافظت از ساختمان ها و اتومبیل ها را در برابر آب و هوای شدید و استرس عمومی محیطی بر عهده دارد. خودرو از مزایای پوشش های محافظ بر اساس سیلیکون، درزگیرها و روان کننده ها بهره می برد که عملکرد بهینه را امکان پذیر می کند. محصولات سیلیکونی از جلای خارجی اتومبیل تا پوشش پارچه ای کیسه هوای داخلی، جنبه های مختلف خودرو را افزایش می دهد. ساختمانها نیز از پوشش های قابل تنفس و فضای خارجی ضد آب که به طور همزمان باعث می شوند رطوبت به دام افتاده خارج شود، بهره مند می شوند. منبع

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”سیلیکون چیست؟” answer-0=”سیلیکون ها یکی از پرکاربردترین مواد برای تشکیل پلیمرها هستند. در دماهای بالا و پایین خواص بسیار جالبی از سیلیکون مشاهده می شود. در شرایط جوی مانند رطوبت و نور ، مقاومت خوبی دارند و تا دمای 260 تا 315 درجه سانتی‌گراد خاصیت لاستیکی خود را حفظ می‌کنند. از سیلیکون ها در ترکیب رنگ ها، صنعت لاستیک و روغن های صنعتی به طور گسترده استفاده می‌شود.” image-0=”” count=”1″ html=”true” css_class=””]

شیلنگ های پزشکی، دارویی و صنعتی

انعطاف پذیری بالا، مقاومت در محدوده دماهای بالا و پایین، غیر سمی بودن و عمر طولانی شیلنگ های سیلیکونی باعث افزایش استفاده از این شیلنگ ها در بخش پزشکی، آزمایشگاهی و صنعتی شده است. فروشگاه تهرانی مارکت با ارائه قیمت های منصفانه توانسته است، سهم زیادی از خرید اینترنتی شیلنگ سیلیکونی را به خود اختصاص دهد. با مشاورین ما تماس بگیرید. از انواع شیلنگ های سیلیکونی، می توان به  شیلنگ سیلیکونی دارویی و پزشکی، شیلنگ سیلیکونی مواد غذایی و شیلنگ سیلیکونی رنگی صنعتی اشاره کرد.

02133918749

02133918748

09124484734

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]
برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *